Værdigrundlag

Hvad står vi på – hvad stræber vi efter på Thurø Skole

Vi ønsker en skole, hvor vi prøver ting af og en kultur, hvor vi tør lave fejl og lærer af dem.

Mangfoldige læringsmiljøer

Vi vil gennem mangeartede indsatser understøtte og få alle vores elever med, motivere til læring og på den måde blive i stand til at inkludere alle de elever, vi har.

Vi skal som skole tilpasse og indrette os efter den elevgruppe, der er. Hvis børn ikke lærer på den måde, som vi underviser dem på, må vi undervise dem på en måde, så de lærer.

Alle elever har ressourcer og vil, hvis de kan

Vi har som skole afsæt i en ressourcetænkning, som tager udgangspunkt i, at “børn altid gør det rigtige, hvis de kan”

Vi spørger os selv, hvordan vi kan indrette vores undervisning, så den understøtter elevens læring og samtidig imødegår elevens udfordringer. Hvad er det, vi skal ændre på? Vi leder efter elevens ressourcer/styrker, som vi kan understøtte. Vi viser eleverne, at vi tror på dem, har forventninger til, at de kan, peger på de steder, de lykkes, så det forstærkes. Vi inddrager altid barnets perspektiv.

Professionelle LæringsFællesskaber

PLF er et forum, hvor elevernes læring er et fælles anliggende. Vi samarbejder om elevernes læring og trivsel. Vi løfter i flok og spiller hinanden stærke. Mere ”vi” end ”jeg”. Vi er i dialog om undervisningen og den enkelte elevs læring. Vi har åben dør og indsigt i hinandens undervisning og giver konstruktiv og professionel feedback. Vi drøfter åbent det, der er svært og det, vi hver især gerne vil have hjælp til. Vi er nysgerrige på egen og kollegernes praksis og retter gerne spejlet mod egen praksis, og vi lader refleksive samtaler få plads. Vi arbejder ud fra det åbne mind-set om, at ingen af os ejer hele sandheden, men at der findes mange sandheder og perspektiver og vi udfordrer hinandens antagelser. Vi arbejder datainformeret.