Antimobbestrategi

På Thurø skole står vi sammen mod mobning - vi siger fra og gør noget ved det!

Hvad er mobning?

Mobning opstår i fællesskaber og foregår i skolen typisk i klasser eller på årgange, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, hvor et barn (eller voksen) bliver udstødt af fællesskabet.

Mobning er resultat af en uhensigtsmæssig gruppedynamik og handler om mere end blot et offer og en mobber. Det handler også om tilskuere og medløbere, som accepterer udstødelsen eller nedværdigelsen af et eller flere af gruppens medlemmer. Det handler om onde mønstre – ikke onde børn.

Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling.

Bekæmpelse af mobning i skolen handler om at opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.

Digital mobning

Digital mobning er særlig, da det kan foregå døgnet rundt – man er uden fristed. På grund af nettets anonymitet og udbredelsesmuligheder skaber den digitale mobning stor usikkerhed. Kropssproget mangler og mulighederne for at misforstå hinanden er store. Konflikter på nettet eskalerer hurtigere end de gør, når man står ansigt til ansigt, fordi almindelige fysiske stopsignaler ikke er til stede. Man tør være grovere mod hinanden.