Understøttende indsatser

På Thurø Skole har vi et korps af vejledere, som tilbyder mangfoldige, understøttende og vejledende indsatser til understøttelse af personalet, til klasser, til grupper af elever eller til enkeltelever, der har brug for en særlig indsats.

I korpset har vi:

ML-vejledere (mangfoldighedsvejledere), som arbejder med en bred pallette af inklusionsunderstøttende tilbud.  ML-vejledernes opgave er at koordinere skolens mangfoldigheds- og læringsindsatser i samarbejde med skolens ledelse. Det primære formål er at sikre, at eleverne trives, udvikler sig og lærer i et Mangfoldigt Læringsmiljø. ML-vejlederne understøtter den daglige opgaveløsning i forhold til læring og mangfoldighed og forestår den pædagogiske udvikling af mangfoldige læringsmiljøer- og læringsindsatserne på skolen.

Link til Svendborg Kommunes Fraværsstrategi.

Læse- og skrivevejledere, som fungerer som inspirator, vejleder og koordinator for skolens arbejde med at udvikle og styrke såvel elevernes læselyst som deres læse- og skrivekompetencer i hele skoleforløbet, så den enkelte elev udvikler den stærkest mulige kompetence i forhold til læsning og skrivning, og så gruppen af elever med læsevanskeligheder minimeres og så de ordblinde elever støttes bedst muligt.

Link til Svendborg Kommunes Ordblindestrategi.

Link til Thurø Skoles hjemmeside om det at være ordblind.

Matematikvejleder, som fungerer som inspirator, vejleder og koordinator for skolens arbejde med at udvikle og styrke såvel elevernes matematikkompetencer som deres lyst (nysgerrighed i forhold til) til matematik i hele skoleforløbet, så den enkelte elev udvikler den stærkest mulige kompetence i forhold til matematik, og så gruppen af elever med matematikvanskeligheder minimeres og så elever med dyskalkuli støttes bedst muligt.

IT- og medievejledere, som fungerer som inspirator, vejleder og koordinator for skolens arbejde med at udvikle og styrke elevernes læse-, medie- og IT-kompetencer i hele skoleforløbet, så den enkelte elev udvikler den stærkest mulige kompetence i forhold til brugen af IT som hjælpemiddel og undervisningsplatform samt brugen af bøger og medier i undervisningen.

Bevægelsesvejleder, som fungerer som inspirator, vejleder og koordinator for skolens arbejde med at udvikle og styrke elevernes motorik og bevægelsesfærdigheder i hele skoleforløbet. Bevægelsesvejlederen har en særligt fokus i indskolingen, hvor alle elever screenes motorisk og i samarbejde med forældre og skolens sundhedsplejerske tilbydes et særligt tilrettelagt motorisk forløb, hvis det skønnes nødvendigt.

Vejlederteam

På Thurø Skole har vi et vejlederteam bestående af ML-vejledere og læse- og matematikvejledere, som tilrettelægger en målrettet og fleksibel indsats til de klasser og elever, der har brug for en særlig indsats (klasserumsledelse, strukturer i klasserummet, omsorg, faglig støtte, social træning, samtaler mv.)

Støtten tilrettelægges efter det aktuelle behov. Det afvejes i hvert enkelt tilfælde, om støtten skal gives i eller uden for klassen, individuelt eller på mindre hold. Vi tager afsæt i støtte til læringsfællesskabet i en klasse, men yder også indsatser for elever på hold og om nødvendigt for enkeltelever.

Skilsmissegruppe

Thurø Skole tilbyder skilsmissegruppe som tilbud til de elever, som har et behov for et forum til at bearbejde og samtale om skilsmissen. Dette sker i tæt samarbejde med forældrene.

Skilsmissegruppe

Shape Created with Sketch.