Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Low arrousal

På Thurø Skole arbejder de fagprofessionelle med Low Arousal

Low Arousal: På dansk kaldes Low Arousal for tilpasset, rogivende eller afstemt pædagogik. Grundtanken er, at pædagogikken skal tilpasses den enkelte elev, så uhensigtsmæssig, udadreagerende adfærd så vidt muligt undgås.
Low Arousal bygger på studier af, hvad vi ved, der virker i pædagogisk praksis. Fokus er på at give fagprofessionelle mulighed for at tage ansvar for barnets trivsel ved at ændre på egen adfærd. Afstemt pædagogik bygger på håndteringsstrategierne i Low Arousal. Herunder viden om, hvad der mindsker og fremmer ro for børn og unge og giver mulighed for en ønsket udvikling.

Low Arousal danner rammen for vores forståelse af problemskabende adfærd og har fokus på de fagprofessionelles ansvar. Metoden giver personalet kompetencer til at løse konflikter og gør dem bevidste om, at det er dem, der kan og skal ændre adfærd i konfliktsituationer. Ved at ændre egen adfærd over for børnene kan deres adfærd også ændres.

Kontrolprincippet: Man er nødt til at have kontrol over sig selv, hvis man skal kunne samarbejde. En del af vores arbejde handler derfor om at skabe gode forudsætninger for, at den enkelte kan bevare selvkontrollen og genvinde den hurtigt, hvis han eller hun skulle miste den.

Princippet om affektsmitte: Følelser smitter. Når du er glad, spreder du glæde. Når du er sur, er der risiko for, at dine omgivelser også bliver det. Low Arousal bygger på idéen om, at vi skal skabe en rolig hverdag for elever, som ikke er så gode til at regulere deres følelser på egen hånd. Det gør vi bedst ved at være gode til at regulere vores egne følelser.

Ansvarsprincippet: Den, som tager ansvar, kan påvirke. Det betyder, at det mest effektive personalet kan gøre, når vi står med et problem, er at finde ud af, hvad vi selv kan gøre for at løse problemet.

Tillidsprincippet: Metoder, der opbygger tillid, er gode metoder. Metoder, som reducerer tillid, er dårlige metoder. Tillidsprincippet handler om at opbygge pædagogisk kapital.